Sprawdź dostępność

Logo Panorama Morska
×
 
2
Dorosłych
Bez dzieci
Dziecko
Dziecko
Dziecko
wybierz

Sprawdź dostępność

Wyczyść
Wybierz date przyjazdu
Blog

    Zobacz pozostałe

2020-10-08 11:39:00

Doba hotelowa – co to jest i ile trwa? Najważniejsze informacje!

DOBA HOTELOWA – DEFINICJA

Zacznijmy od tego co to właściwie jest doba hotelowa. Jest nic innego jak umowny czas przydziału zarezerwowanego noclegu dla klienta w obiekcie hotelarskim. Określa on ściśle:

  • Godzinę zameldowania – godzinę, o której goście recepcja powinna przekazać klucze gościom
  • Godzinę wymeldowania – godzinę, o której goście powinny oddać klucze recepcji

 

Samo pojęcie doby hotelowej zostało stworzone po to, aby ułatwiać życie zarówno gościom hotelowym, jak i usprawnić organizację obsłudze hotelu:

  • Obsługa – wiedzą, że:
    • do godziny X muszą się wyrobić z przygotowaniem pokoju na zameldowanie gości
    • o godzinie Y mogą rozpocząć sprzątanie w danym pokoju

 

  • Goście – wiedzą, że:
    • o godzinie X będą mogli się zameldować do pokoju
    • do godziny Y muszą opuścić pokój

ILE TRWA DOBA HOTELOWA?

W przeciwieństwie do doby astronomicznej, doba hotelowa nie musi trwać 24 godziny. Nie jest też uregulowane prawnie ile trwa doba hotelowa. Jest to indywidualna sprawa każdego obiektu hotelarskiego i kształtowana jest przez kilka czynników:

  • Godziny posiłków
  • Ilość pokoi w obiekcie (czas niezbędny do posprzątania pokoju po poprzednich gościach)
  • Godziny dostępności atrakcji w obiekcie (aquaparku, restauracji itp.)
  • Godziny pracy poszczególnych działów (np. działu housekeepingu)

Przyjmuje się, że doba hotelowa nie powinna trwać krócej niż 20 godzin.

DOBA HOTELOWA – CZY MOŻNA ROZPOCZĄĆ JĄ WCZEŚNIEJ?

Zazwyczaj istnieje możliwość przyjazdu do danego obiektu wcześniej niż wskazuje na to godzina określona w dobie hotelowej. Często można także wykupić posiłek – np. obiad w dniu przyjazd – który nie był uwzględniony w ofercie.

Zameldowanie w obiekcie przed rozpoczęciem doby hotelowej może rozpocząć się wtedy, gdy recepcja otrzyma informację od działu housekeepingu, że pokój jest gotowy do oddania. Wówczas recepcja informuje o tym gości i umożliwia im wcześniejsze zameldowanie w pokoju. Określenie konkretnej godziny o której pokój będzie mógł być gotowy do wydania w przypadku wcześniejszego przyjazdu niestety nie jest zazwyczaj możliwy, gdyż w tym pokoju wcześniej przeważnie przebywali inni goście. Wszystko zależy od tego, o której wymeldowali się poprzednicy, w jakim stanie zostawili pokój oraz ile jest pokoi do sprzątania na terenie resortu.

 

PRZEDŁUŻENIE DOBY HOTELOWEJ

W wielu hotelach przeważnie istnieje także możliwość przedłużenia doby hotelowej. Zależy to jednak zazwyczaj od tego, czy na dany pokój jest założona w dniu wymeldowania nowa rezerwacja. Z tego powodu tak ważne jest, by jak najwcześniej zapytać recepcję  o możliwości przedłużenia doby hotelowej, aby nie zakładana była rezerwacja pakietów nad morzem tego pokoju w danym dniu dla kogoś innego. Jeśli nie ma możliwości przedłużenia doby hotelowej w danym obiekcie, warto zapytać w recepcji o możliwość korzystania z udogodnień hotelu po opuszczeniu pokoju. Zazwyczaj jest to możliwe za dodatkową opłatą.