Co na odporność? Rady specjalistów jak wzmocnić odporność organizmu!

7 Maj 2020

Co na odporność? Rady specjalistów jak wzmocnić odporność organizmu!

Jak wzmocnić odporność – to pytanie nurtuje każdego z nas. Dziś podpowiadamy jak zwiększyć odporność organizmu domowymi sposobami, a takie jakie witaminy na odporność należy spożywać!

 

Jak wzmocnić odporność – kluczowe znaczenie wody

Podczas procesu wzmacniania odporności zapominamy o najważniejszym preparacie wzmacniającym odporność, jakim jest… woda! Podczas gdy w okresie letnim chętnie po nią sięgamy, najczęściej zapominamy o odpowiednim nawodnieniu organizmu w okresie jesienno-zimowym. To ogromny błąd. Dlaczego?

Zimne i suche powietrze powoduje:

W efekcie naruszona zostaje nasza naturalna bariera ochronna przed wirusami i bakteriami:

  • Poprzez rany i zadrapania drobnoustroje mają otwartą drogę do naszego organizmu
  • Błony śluzowe takie jak jama nosowa czy ustna transportują śluz, w którym znajdują się drobnoustroje. Gdy tego śluzu brakuje z powodu nieprawidłowego nawadniania, organizm nie ma jak się ich pozbyć.

Pijąc niewystarczająco dużo wody osłabiamy nasz organizm. Pamiętajmy więc, aby pić codziennie ok. 2l wody, nie tylko latem, ale zwłaszcza zimą i w okresie wzmożonej zachorowalności!

 

Co na odporność? Mniej stresu, więcej snu!

Brzmi banalnie, jednak stres i zmęczenie to czynniki, które niszczą naszą odporność. Nie mowa tu o chwilowym stresie, jakim jest spóźnienie na spotkanie czy nerwowe szukanie portfela w torebce, a długotrwały lub traumatyczny stres będący powodem naszego stałego zamartwiania się. Pod wpływem długotrwałego stresu zmożona zostaje produkcja kortyzolu, który z kolei zmniejsza zdolność organizmu do wytwarzania przeciwciał.

Trudno jest uniknąć przewlekłego stresu gdyż zazwyczaj wywołany jest on z jakiegoś konkretnego powodu, jednak możemy znaleźć sposób, aby sobie z tym stresem radzić. Może być to uprawianie sportu, wyjazd do SPA lub krótki urlop nad morzem. Albo wszystko jednym, czyli hotel SPA nad morzem z możliwością uprawiania sportu.

Ważny jest także prawidłowy sen, w którym organizm ma czas na regenerację. Aby sen był zdrowy, powinno być spełnione kilka warunków:

 

Jak zwiększyć odporność organizmu? Odpowiednią dietą!

Aby wzmocnić naszą odporność, nasza dieta powinna być bogata w antyoksydanty, czyli związki chemiczne naturalnie wzmacniającymi odporność. Naturalnymi antyoksydantami są m.in. witaminy A, C i E – ich bogatym źródłem są oczywiście warzywa i owoce. Antyoksydanty znajdziemy w takich produktach jak:

 

 

Dieta powinna być także bogata w probiotyki tworzące naturalną barierę ochronną dla naszego jelita. Znajdiemy je w takich produktach jak:

 

 

Aby dbać o odporność, powinniśmy także przyjmować odpowiednią ilość kwasów omega-3 – co najmniej 1000 mg dziennie. Kwasy te znajdziemy w produktach takich jak:

 

 

Jak poprawić odporność? Ruchem i hartowaniem!

Badania wykazały, że wykonywanie umiarkowanych wysiłków przez 1-2 godziny dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji górnych dróg oddechowych nawet o 1/3. Wniosek jest jeden – sport to zdrowie. Codzienna aktywność fizyczna (w granicach rozsądku!) pozytywnie wpływa na nasz układ odpornościowy:

  • Zwiększa liczbę i aktywność makrofagów (komórek chroniących nas przed wirusami)
  • Wzrasta aktywności limfocytów Th, zmniejszając w ten sposób ryzyko chorób autoimmunologicznych
  • Wzrost temperatury naszego ciała podczas wysiłku sportowego hamuje rozwój bakterii

 

Ponadto aktywność na świeżym powietrzu niezależnie od warunków atmosferycznych sprawia, że nasz organizm się hartuje, czyli przyzwyczaja do ciągłych zmian temperatur. Hartowanie to jedna z najpopularniejszych metod zwiększania odporności. Oprócz ruchu na świeżym powietrzu w niesprzyjających warunkach, zahartować można się także na dwa sposoby:

  • Kąpiele w morskiej wodzie – podczas wakacji nad morzem nie unikajmy kontaktu z Bałtykiem. To źródło dobrodziejstw dla naszego zdrowia, która między innymi pozwoli nam się zahartować! Jeśli wybierzemy do tego hotel nad morzem z możliwością uprawiania sportu jak sala fitness, Aqua Aerobikiem, Nordic Walking, rowerami, boiskami do gry w sporty drużynowe, nauką tańców, możemy mieć pewność, ż taki wyjazd nad morze to zastrzyk zdrowia dla naszej odporności
  • Korzystanie z sauny – wybierając SPA nad morzem wybierzmy taki, który posiada Strefę Wellness z saunami, które są świetnym sposobem na wzmocnienie odporności.

 

Wzmocnienie odporności – na przekór bakteriom i wirusom!

Jak widać, aby poprawić odporność wcale nie trzeba łykać leków – wystarczy prowadzić zdrowy tryb życia, który działa lepiej niż najdroższe suplementy! Opowiednia dieta, aktywność fizyczna i eliminacja stresu – to przepis na odporność, której boją się wszystkie drobnoustroje!

Podobał Ci się artykuł? Podaj dalej i udostępnij

Loading
Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij