Zespół bolesnego barku – ćwiczenia w domu i objawy

18 Cze 2020

Zespół bolesnego barku – ćwiczenia w domu i objawy

Ból barku – znasz ten problem? To może być zespół bolesnego barku! Sprawdź, jak z nim walczyć! Poznaj ćwiczenia na ból barku, domowe sposoby, rehabilitację i inne porady specjalistów jak zmniejszyć ból stawu barkowego!

 

Ból barku – jaka jest przyczyna bólu stawu barkowego?

Ból stawu barkowego jest dość powszechny, a jego przyczyn może być wiele. Bark, a dokładniej staw barkowy, łączy kończynę górną z tułowiem. Budowa barku sprawia, że staw ten może zachowywać się jak staw kulisty, a do tego człowiek może poruszać łopatką. W związku z tym staw barkowy posiada największy zakres ruchów, spośród wszystkich stawów, jakie posiadamy w ciele. Jest to niezwykle ważny element w ciele, pozwalający sprawnie posługiwać się rękami. Nie trudno więc o jego kontuzje lub chwilowe niedyspozycje.

Ból w barku pojawia się na skutek:

  • choroby stawu
  • przeciążenia mięśnia
  • wypadku

 

Zespół bolesnego barku - objawy

Zespół bolesnego barku charakteryzują następujące objawy:

 

Ból stawu barkowego - leczenie

Skuteczne leczenie zespołu bolesnego barku nie należy do najłatwiejszych. Najistotniejsze jest ustalenie przyczyny dolegliwości oraz określenie zaawansowania procesu chorobowego. Leczenie rozpoczyna się najczęściej od postępowania zachowawczego. W większości przypadków, tego typu leczenie przynosi dobre rezultaty, natomiast cały proces jest żmudny i długotrwały, dlatego wymaga dużej cierpliwości zarówno ze strony pacjenta, jak i zespołu terapeutycznego. W momencie nasilenia dolegliwości bólowych należy unikać nadmiernej eksploatacji stawu.

W pierwszym etapie stosuje się:

  • leczenie farmakologiczne niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi (NLPZ) i przeciwbólowymi
  • Kinesiology Taping stymulujący naturalne procesy samoregeneracji organizmu,
  • iniekcję steroidową do przestrzeni podbarkowej (maksymalnie dwie iniekcje z uwagi na destrukcyjny wpływ leku na ścięgna RC)
  • zmianę codziennych aktywności – nie należy:

 

Rehabilitacja nad morzem to przede wszystkim:

Kinezyterapia:

  • ćwiczenia wzmacniające mięśnie stabilizujące łopatkę oraz centrujące głowę kości ramiennej w panewce
  • ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu i przywracające prawidłową postawę tułowia
  • terapia manualna
  • masaż leczniczy

 

Fizykoterapia:

  • pole magnetyczne
  • prądy lecznicze
  • laser
  • krioterapia
  • ultradźwięki

 

Zespół bolesnego barku – stadium zaawansowane

W zaawansowanych stadiach, często niepoddawanych ukierunkowanemu leczeniu, bark ulega postępującemu zesztywnieniu (tzw. zamrożony bark):

 

Powrót do pełnej sprawności staje się wtedy niemożliwy. Odpowiednie ćwiczenia mogą zmniejszyć a nawet zniwelować ból barku oraz poprawić sprawność i ruchomość w stawie. Ćwiczyć trzeba jednak codziennie.

Nie trzeba robić wiele. Codzienna gimnastyka pomaga zachować ogólną sprawność i wzmacnia mięśnie. Ważne jest właściwe wykonywanie ćwiczeń, dopasowanie ich do sprawności i wydolności organizmu. Obciążenia powinny być stopniowane powoli. Więcej nie znaczy lepiej! Ilość ćwiczeń i ich powtórzeń zwiększaj stopniowo. Na początek rozgrzewka, później właściwe ćwiczenia, na koniec zmniejszanie intensywności wysiłku, a więc ćwiczenia rozciągające i oddechowe.

ĆWICZENIE NR 1 W ostrych zespołach bólowych barku utrzymuj ramię odwiedzione od tułowia. Miękka poduszka, ułożona pod pachą odwodzi ramię.  

ĆWICZENIE NR 2 Ruchy bierne: chwyć zdrową ręką chorą kończynę  i wykonuj ruchy stawu barkowego w kilku płaszczyznach.

ĆWICZENIE NR 3 Stań bokiem do ściany  i przesuwaj palce  po ścianie do góry.

ĆWICZENIE NR 4 Pozycja leżąca.  W rękach trzymamy ciężarki. Wyprostowane kończyny górne odwiedź na boki  i zginaj w stawach łokciowych.

ĆWICZENIE NR 5 Usiądź lub stań  z ramionami wzdłuż tułowia. Unieś barki w górę w kierunku uszu, następnie opuszczaj  w dół.

ĆWICZENIE NR 6 Cofnij barki do tyłu  z równoczesnym ściągnięciem łopatek, następnie wysuń je do przodu.

ĆWICZENIE NR 7 Ruchy okrężne barkami do przodu  a następnie do tyłu

ĆWICZENIE NR 8 Tułów lekko pochylony do przodu: luźne ruchy wahadłowe ramion,  w przód i w tył, początkowo  z niewielką amplitudą, następnie w pełnym zakresie.

ĆWICZENIE NR 9 Unoś zgięte  w łokciu ramiona  do poziomu.

ĆWICZENIE NR 10 Ramię zgięte  w łokciu, ręka oparta na plecach, dłoń zwrócona na zewnątrz: unieś rękę w górę wzdłuż kręgosłupa  z równoczesnym ściąganiem łopatek, następnie powróć  do pozycji wyjściowej.

Bóle mięśni i stawów, utrzymujące się po ćwiczeniach dłużej niż 2 godziny albo poczucie zmęczenia, nieustępujące do dnia następnego wskazują, że prawdopodobnie przyjęto za duże tempo ćwiczeń.  O przetrenowaniu świadczy również wyraźne osłabienie mięśni, zwiększenie obrzęków stawów  i sztywności, zwiększenie ciepłoty i zaczerwienienie wokół stawów. Nie należy wtedy przerywać ćwiczeń, a jedynie zmniejszyć intensywność treningu, podczas wykonywania ćwiczeń nigdy nie należy prowokować bólu.

Wskazaniem do przerwania ćwiczeń i zasięgnięcia porady lekarskiej jest:

  • skrócenie oddechu
  • nudności
  • zawroty głowy

Ćwiczenia nie powinny wywoływać poczucia choroby,  a sprawiać przyjemność i satysfakcję.

 

Zespół bolesnego barku –  rokowania

Niektóre choroby barku mogą wymagać przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego (np. niektóre urazy stożka rotatorów, zaawansowana choroba zwyrodnieniowa stawów). Jednak u około 90% pacjentów z bólem barku, dolegliwości mijają po zastosowaniu leczenia nieoperacyjnego, fizykoterapii, systematycznych ćwiczeń.

Podobał Ci się artykuł? Podaj dalej i udostępnij

Loading
Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij