Sprawdź dostępność

Logo Panorama Morska
×
 
2
Dorosłych
Bez dzieci
Dziecko
Dziecko
Dziecko
wybierz

Sprawdź dostępność

Wyczyść
Wybierz date przyjazdu
Blog
2022-05-12 09:07:00

Witamina D – gdzie występuje, dlaczego jest tak ważna?

Wszyscy już pewnie słyszeli o jej istnieniu i z pewnością większość miała z nią do czynienia suplementując. Jednak teraz w czasie szalejącej pandemii jeszcze częściej ten temat jest poruszany jako ważny i niezwykle istotny dla naszego zdrowia. Dane statystyczne poziomu tej witaminy dla nas Polaków są okrutne, ponieważ wykazują, że aż 90% naszej populacji ma jej niedobór.

Witamina D – Jak działa na nasz organizm?

Jednak czym jest ta słynna witamina D? I dlaczego niemal jak każda celebrytka robi nam niezłe zamieszanie? Oprócz ostatnio dosyć sporego medialnego rozgłosu, należy jej przyznać, że bardzo dobrze iż nam o sobie przypomina, ponieważ okazuje się bardzo istotnym elementem naszego zdrowego, sprawnego i pozbawionego trosk zdrowotnych życia.

Zacznijmy może od tego, że witamina D jest obecna niemal we wszystkich komórkach naszego organizmu. Czyli mówiąc krótko jest niezbędna do jego prawidłowego funkcjonowania.
Jednak to wcale nie jest taka prosta sprawa z tą witaminą D, ponieważ stanowi ona całą grupę należących do steroidów, rozpuszczalnych w tłuszczach związków chemicznych.

Z całej tej ciekawej rodziny dla nas najistotniejsze znaczenie mają jej dwie odsłony:
witamina D2 naturalnie występująca w roślinach i grzybach oraz słynna witamina D3, którą to znajdziemy wyłącznie w organizmach zwierzęcych.
  • Pierwszym naszym skojarzeniem z tą witaminą, to są oczywiście kości no i bardzo dobrze, ponieważ ma ona znaczący wpływ na ich mineralizację, a dlatego, że to właśnie witamina D reguluje metabolizm wapnia i fosforu. Jeżeli więc marzysz o mocnych kościach i zdrowych zębach to koniecznie o tym pamiętaj. Natomiast po przebytych złamaniach oraz skręceniach, gdy chodzimy na rehabilitacje nad morzem, każdy fizjoterapeuta potwierdzi, że wyleżenie się na słońcu oraz dawkowane witaminy D wspomoże proces regeneracji kości.
  • Ma także ogromny wpływ na pracę naszego układu odpornościowego, ponieważ nie tylko podwyższa poziom limfocytów T, ale także skutecznie obniża prozapalne cytokiny a zwiększa ilość tych przeciwzapalnych. Uważa się również, że ten dobroczynny wpływ witaminy D na nasz układ odpornościowy ma również znaczenie przeciwnowotworowe.
  • Inną ważną rolą, a raczej mniej znaną jest jej istotny wpływ na pracę serca i naczyń krwionośnych. Chroni nas przed chorobami układu krążenia, ponieważ poprawia działanie śródbłonka naczyń krwionośnych.
  • Okazuje się nawet, że wpływając na nasz układ nerwowy, rządzi jakością naszego snu i ma wpływ na jego zaburzenia. Panoszy się również w naszych mięśniach decydując o ich sprawności, wytrzymałości i nerwobólach.
  • Taka lekko rozszalała witaminka D na koniec porządzi sobie również w naszej wątrobie, ale tutaj jej zbawienny wpływ polega na tak trudnej regeneracji tego spracowanego narządu.
Jak więc na rasową gwiazdę przystało panoszy się wszędzie, jednak nie sieje zamętu, a sprawia, że jesteśmy silniejsi, sprawniejsi, zdrowsi i dobrze wyspani.

Witamina D – gdzie występuje zdrowotna witamina słońca

Witamina D ma jeszcze jedną bardzo istotną zaletę, dzięki temu, że pełni ona funkcję prohormonu nasz wspaniały organizm posiada magiczną moc jej samodzielnego wytwarzania. Co prawda potrzebne jest tutaj wsparcie naszego cudownego słońca, bo to właśnie pod wpływem promieniowania słonecznego następuje przekształcenie uwięzionej w komórkach skóry prowitaminy D, w tą najistotniejszą dla nas witaminę D3. W tym przypadku nie mowy o przedawkowaniu, ponieważ w tej formie nadmiar witaminy D jest rozkładany.
 
Jeżeli jednak słońca nie widać, ganianie po łące nie należy do naszych ulubionych zajęć, a perspektywa urlopu w hotelu z basenem nad morzem jest bardzo odległa to, musimy dostarczać niezbędną jej ilość w pożywieniu.
Z karty menu bogatego źródła witaminy D powinniśmy sięgać jak najczęściej po :
  • morskie ryby takie jak dorsz, węgorz, łosoś, makrela, a także triumfem powracający do naszych łask śledzik.
  • W o wiele mniejszych ilościach doszukamy się jej w jajach, mleku, olejach, mięsie, a także uwaga w grzybkach shitake.

Witamina D – jak suplementować, jak walczyć z niedoborem

I tutaj niestety należy przyznać, że nawet najbardziej wyszukana i urozmaicona dieta nie jest w stanie w zupełności pokryć naszego zapotrzebowania na witaminę D.
Dlatego też zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym jesteśmy zmuszeni do jej suplementowania. A co też tutaj wybrać? Żółte, zielone, a może niebieskie pudełko? Najważniejsze jest to, aby suplementować przebadane produkty, które mają status leku. Nie łykajmy naiwnie reklam, ponieważ ta celebrytka brzydzi się podróbkami i jak na prawdziwą gwiazdę przystało ceni sobie jakość.

Z suplementacją to tez oczywiście nie jest taka prosta sprawa, najlepiej jest zbadać sobie jej poziom, a później niech lekarz zaleci najbardziej odpowiednią do naszych potrzeb dawkę. Aby to z jej poziomem również nie przesadzić, ponieważ takie działanie może mieć również katastrofalny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

W niedoborach witaminy D wyjątkowo przyjemny i skuteczny jest weekend nad morzem, gdzie długie spacery w słońcu dostarczą nad witaminy D jak i także Jodu. Pamiętajcie o tym wybierając miejsce swojego urlopowego wyjazdu. Jest to idealny sposób na połączenie czegoś przyjemnego z pożytecznym. Beztroskie wylegiwanie się na hotelowym leżaku okazuje się nie tylko błogim lenistwem, ale również istotnym działaniem prozdrowotnymJ.
Niestety dla wszystkich miłośników solarium nie mam dobrej informacji, ponieważ promieniowanie emitowane przez lampy nie pobudza do produkcji witaminy D3. Tutaj nie oszukamy i nasze wspaniałe słońce jest nie do zastąpienia.
Dbajmy więc o naszą odpowiednia dietę i beztroskie harce na słońcu, a w zamian otrzymamy hollywoodzki uśmiech, mocne kości, a o osteoporozie przeczytamy jedynie w książkach. Choroby cywilizacyjne będą się nas wystrzegały, tak samo jak cukrzyca i nowotwory. Nasze zdrowe serduszko będzie cudownie napędzało nasze wspaniałe mięśnie, a w nagrodę otrzymamy dodatkowo spokojny, głęboki i zdrowy sen. Takiego scenariusza wszystkim zainteresowanym życzę.